Kto pierwszy zaczyna bitwę w heroes 3 i dlaczego? - Inicjatywa walki

Jednym z kluczowych elementów gry Heroes 3 jest inicjatywa walki, czyli decyzja, kto pierwszy rozpocznie bitwę. Wybór ten może mieć ogromne znaczenie dla wyniku całej potyczki, dlatego też wiele osób zadaje sobie pytanie - kto powinien zaczynać bitwę i dlaczego?

W niniejszym wpisie postaram się przeanalizować ten temat i przedstawić różne podejścia do kwestii inicjatywy walki w Heroes 3.

Na wykonanie pierwszego ruchu w heroes 3 ma wpływ kilka czynników.

1. Prędkość ruchu najszybszej jednostki posiadanej w armii

Prędkość ruchu najszybszej jednostki posiadanej w armii ma największy wpływ na inicjatywę walki w Heroes 3 oraz wszystkie posiadane bonusy do prędkości.

Dodatkowo musimy mieć na uwadzę specjalne umiejętności bohaterów oraz teren na jakim odbędzie się bitwa. Weźmy za przykład np. Calh'a, którego pasywka dodaje +1 prędkości dla gogów.
Inicjatywa walki w heroes 3
Jak widzimy gra automatycznie zwiększyła nam prędkość Goga w przypadku Calh'a

Musimy mieć na uwadzę także fakt, iż natywny teren danej jednostki także dodaje nam +1 prędkości do ruchu postaci co może mieć ogromny wpływ na inicjatywę.

Np. w przypadku, gdy Calh walczy z przeciwnikiem na swoim terenie i posiada jednostki Gogów to posiada bonus +2 do prędkości ruchu do gogów (pasywka + natywny teren).
Wpływ terenu na inicjatywę walki
Jak możemy zauważyć premia za natywny teren (+1) inferno także została naliczona w tym przypadku

Czy bonus do prędkości jednostek będzie obowiązywał zawsze podczas walki w zamku?

Tak, powiem więcej bonus do prędkości bedzie także obowiązywał podczas walki w wszelkiego rodzaju budynkach: Fabryce, Churchyard, Konserwatorium itp.

Pamiętajmy jednak, że budowle te także muszą znajdować się na terenie danej jednostki żeby ten bonus występował.

Artefakty, które zapewniają prędkość do jednostek i mogą wpłynąć na rozpoczęcie przez nas walki

Jeżeli zastanawiałeś się dlaczego tak ważne są artefakty zwiększające prędkość jednostek to mam nadzieje, że w tym momencie rozwiałem Twoje wątpliwości.

  • Ring of the Wayfarer (prędkość +1),
  • Cape of Velocity (prędkość +2),
  • Necklace of Swiftness (prędkość +1).
inicjatywa walki heroes 3

Posiadając te wszystkie artefakty zwiększające prędkość możemy łącznie dodać +4 prędkości do ruchu jednostek.

2. Kto zaatakował pierwszy - zainicjował walkę

Kolejnym aspektem, który jest brany pod uwagę to moment, gdy posiadamy jednostki identycznej prędkości (pomijając wpływ terenu, artefaktów, umiejętności w tym także pasywki oraz maszyn bojowych) jest fakt kto pierwszy zainicjował walkę.

W tym przypadku, gdy statystki prędkości są równe to walkę zawsze rozpocznie napastnik (atakujący).


Kolejnym czynnikiem, który ma wpływ na inicjatywę walki jest miejsce walki, umiejętności bohaterów oraz nawet maszyny bojowe (katapulta, wieżyczki obronne, działo od piratów oraz balista).

Czy balistyka ma coś do znaczenia w inicjatywie walki?

Tak, wystarczy nam już podstawowa balistyka, podczas ataku na zamek przeciwnika ponieważ posidanie balistyki gwarantuje możliwość sterowania kataplutą, a co za tym idzie możliwość rzucania zaklęć w pierwszej kolejności podczas oblężeń.

(Oczywiście, nasz przeciwnik nie może posiadać umiejętności arytylerii ponieważ wtedy to jemu przypadnie wykonanie pierwszego ruchu.

Czy artyleria ma coś do znaczenia w inicjatywie walki?

Tak posiadanie artylerii ma znaczenie podczas obrony zamku ponieważ możemy sterować wieżyczkami, a co za tym idzie możemy rzucić zaklęcie jako pierwsi.

Pamiętajmy, że sam Fort nie wystarczy. Musimy posiadać co najmniej Cytadelę lub Zamek (ulepszenia Fortu, aby artyleria w ogóle mogła zacząć działać).

Wieżyczki podczas oblężenia wykonują ruch przed kataplutą także niezależnie od wszystkich zebranych artefaktów możemy mimo wszystko wykonać ruch jako pierwsi i rzucić zaklęcie.

Czy taktyka ma coś do znaczenia w inicjatywie walki?

Nie, umiejętność taktyki na żadnym poziomie zaawansowania nie ma znaczenia w przypadku inicjatywy walki.

Nadal jeżeli prędkość ruchu jednostek jest na jednakowym poziomie, a np. przeciwnik posiada taktykę na poziomie zaawansowanym to mimo wszystko, nawet pomimo tego, że przeciwnik będzie mógł wtedy ustawić swoje wojsko, atakujący rozpocznie walkę jako pierwszy.

0:00
/0:17